הפיילוט נועד כדי להכיר עוד קצת את המלש"ב ולתת לו עוד הזדמנות להוכיח את כישוריו. המידע שנאסף ביום הזה, בנוסף על המידע מהצו הראשון, יסייעו בהחלטה לאן לשבצך, לפי התפקיד המתאים לך ביותר, בשילוב עם רצונותיך. גם אם כבר השתבצת לתפקיד, התפקיד לא יכול להישלל ממך.
בפועל, היום מתחיל כחצי שעה לאחר שעת הזימון המופיעה בצו ההתייצבות, אך מומלץ כמובן להגיע בזמן. אפשר לנצל את הזמן הזה ליצור קשר עם בנות נוספות שמתגייסות בתאריך שלך. שימי לב שבצו ההתייצבות שקיבלת ישנם שוברים לנסיעה חינם באוטובוסים, אז אל תבזבזי את כספך על הנסיעות לשם. ישנן מס' תחנות עיקריות שתעברי ביום הזה: מבחנים פסיכוטכנים, משימות יחידניות וקבוצתיות שונות ולבסוף- מילוי שאלון העדפות- מנילה חדשה (פירוט לגבי כל תחנה בהמשך). גם לכאלה שכבר יש להן תפקיד, מילוי שאלון ההעדפות שבסוף עשוי לסייע לשבץ אותך לתפקיד אחר, במידה שלא תהיו מרוצות מהתפקיד שלכן.
מה להביא ליום הזה?
- צו ההתייצבות
- ת.ז.
- מומלץ להצטייד גם בכלי כתיבה ודפים. מחלקים שם כשצריך, אבל ליתר ביטחון.
- מומלץ להגיע עם בגדים נוחים ועם מכנסיים כהות, משום שיש קטע קצר של זחילה באדמה (למרות שלא חובה לעשות זאת). לא נדרשת פעילות גופנית מאומצת כלשהי, אבל זהו יום ארוך (מ-9:00 בערך עד 17:00 בד"כ), לכן כדאי ללבוש בגדים נוחים.
- לא חייבים להצטייד באוכל, מחלקים שם בהפסקות לחמניות מסוגים שונים (טונה, חביתה ואפילו גבינה צפתית!), עוגות הבית, פירות ואפילו אפשר להכין שם שתייה חמה. יש גם מים מינרלים למי שמעוניינת. אבל הייתי ממליצה בכל זאת להביא סנדוויץ' מהבית כי יש להם נטייה להתחסל במהירות (וגם כי סנדוויץ' מהבית יותר טעים, לפי דעתי לפחות). מומלץ להביא ז'קט, גם אם זה יום חם, מכיוון שבחלק מהחדרים מופעלים לעיתים מזגנים על קור.
- כדאי מאוד להביא את חוברת המידעון תפקידים שצורפה למנילה שלכם, תבינו בהמשך למה.
- לא צריך להביא ספר קריאה או משהו להעביר את הזמן, לא יהיה הרבה זמן לקרוא ובד"כ בהפסקות מנצלים את הזמן בשביל להכיר בנות שמתגייסות איתך, אבל מי שרוצה יכולה להביא.
מהלך היום:
ביום הזה תעברי מספר תחנות (לא תמיד באותו הסדר). מומלץ לישון היטב בלילה שלפני ולהגיע רעננים.
יש לציין שבין רוב התחנות ישנה הפסקה של כרבע שעה לצורך התרעננות, אכילה וכו', וההפסקה אחרי המבחנים הפסיכוטכניים אפילו ארוכה יותר.
בתחילת היום יש להציג את שמך לבדיקת נוכחות, לאחר מכן את מקבלת פתק עם מספר קבוצה ומס' סידורי ותגית עם השם שלך.
אח"כ מתחלקים לפי מס' הקבוצה אליה את שייכת. לכל קבוצה יש מאבחנת (שימו לב, זאת לא חיילת!) שמלווה במלוות (גם לא חיילות). בהתחלה המאבחנת נותנת הסבר קצר לגבי היום הזה ואז מחלקים לכל אחת חולצה לבנה (חד- פעמית כזאת) עם מס' הקבוצה והמספר הסידורי שלך. (למי שלא הבינה: מס' סידורי 8 בקבוצה מס' 11 אומר שאת מס' 8 בקבוצה מס' 11). יש לתלות את התגית שקיבלת עם השם על החולצה. לאחר מכן מתחילים התחנות השונות:
מכיוון שאני לא בטוחה אם המבחנים הפסיכוטכנים כוללים את אותן ההוראות בדיוק בכל מבחן, אני ממליצה לעקוב אחרי ההוראות במבחן שלכן ולא להסתמך רק על הדברים שכתובים פה. אני כותבת את הדברים שעברתי אני בפיילוט מיון תעסוקתי. המבחנים הללו אינם שדומים למבחנים בצו הראשון. זהו קטע ארוך למדי ומתיש, בלי הפסקות של ממש באמצע, לכן מומלץ מאוד ללכת להתפנות לפני כן. כל מבחן נמשך כ-10 דק'.
במבחנים הפסיכוטכנים יש מגוון סוגים של תרגילים. בהתחלה יש תרגיל שנועד ככל הנראה לבחון את רמת הריכוז שלך, את הזריזות שלך ואולי גם את הראייה הויזואלית... מציגים לך בהבזקים של שבריר שנייה כל מיני צורות בכל מיני צבעים, ועליך להקיש "רווח" בכל פעם שמופיע ריבוע אדום בלבד. כלומר, אם מופיע ריבוע בצבע אחר או צורה אחרת בצבע אדום, אסור להקיש רווח. אח"כ יש קטע שמוצגים במסך, שוב לשבריר שנייה, תמונה עם עיגולים וריבועים בצבעים כחול ואדום. יש להקיש L אם מופיע ריבוע כחול במסך, אם לא, יש להקיש A. בשני המבחנים הללו יש שלב אימון לתרגול קצר, בשביל לוודא שהבנת את הקטע. יש לעבור את שלב האימון כדי להתחיל במבחנים (אם נכשלת עליך לעבור את שלב האימון בשנית, אז אל תחפפי). בשני המבחנים הללו, בכל פעם שאת טועה מופיע צליל קטן של "ביפ". לאחר מכן ישנה הפסקה קטנה בת 5 דק' (שלא חייבים לנצל אותה, אפשר ישר להמשיך במבחנים), אך אם תאחרי זה יבוא על חשבון הזמן שלך במבחן הבא! מגיעים כל מיני מבחנים נוספים, על זמן, לכן יש לעבוד בזריזות אך ביעילות ולהשתדל שלא לטעות. למשל: קריאת גרפים, קריאת מפות, הבנת הנקרא ועוד. שימו לב היטב שבשלב של קריאת המפות, במפה מצוין בפינה בקטן איפה זה הצפון, הצפון לא תמיד מופנה כלפי מעלה!!! יש לכם בצד כלי כתיבה ודפים לצורך טיוטה אם תצטרכו, אבל ליתר ביטחון כדאי להביא כלי כתיבה ודפים מהבית, שלא יחסר. יש גם קטע שבו מוצג לפניך רצף של אותיות (באנגלית- גם גדולות וגם קטנות, ובעברית) ומספרים ועליך לבחור מבין 4 אפשרויות את האפשרות היחידה שכוללת את כל האותיות והמספרים שמופיעים למעלה (יכול להיות רק חלק מהקטע ולא כולו).
תרגיל לדוגמה:
T-Y-6-5-7-א-י-d-c-5-8-9
א. T-א-8-c-7-6
ב. P-5-6-7-c-d
ג. 0-8-9-Y-T-א
ד. O-Y-T-7-8-9
התשובה הנכונה היא א' מכיוון שהיא כוללת בתוכה את כל המספרים והאותיות שכתובים למעלה ואילו בשאר יש אותיות ו/או מספרים שאינם מופיעים למעלה. כל תשובה נכונה מזכה בנקודה, אך תשובה שגויה מורידה חצי נקודה.
יש גם תרגיל נוסף שבו יש טבלה עם שם של אנשים, ת.ז. שלהם ועוד כל מיני דברים שמשתנים, ואז מופיעה למטה שורה עם שם, ת.ז. וכו' מהטבלה, אבל עם שיבוש קל, ועליכם לזהות היכן יש טעות. אומרים לדוגמה שאם הטעות היא בשם יש ללחוץ 1, אם בת.ז. יש להקיש 2 וכו' וכו', אך אם יש יותר מטעות אחת (לשים לב היטב!!!) יש ללחוץ 6. אח"כ יש את אותו עיקרון עם דברים אחרים: סוג האוטו, מס' האוטו וצריכת הדלק ועוד ועוד, אבל העיקרון זהה. בשלב כלשהו מתווספת אפשרות של "אין טעות". כל תשובה נכונה מזכה בנקודה, אך תשובה שגויה מורידה חצי נקודה. (שימו לב שזמנכם מוגבל!).
חלקים נוספים של הבחינה בוחנים את היכולת שלך לקרוא ולהבין הוראות, כשאת נעזרת בדפים (רובם מנוילנים וצבעוניים) עם הוראות שיש לך בצד המחשב. לפני כל מבחן אומרים לך באיזה דף עליך להשתמש (דף כחול, דף צהוב וכו').לדוגמה, יש לך הוראות להפעלה של מערכת טילים או משהו כזה- את צריכה לוודא שהכל תקין וכו'. אל תדאגי, לא צריך לזכור כלום, יש לך דף עם הוראות לגבי מה לעשות (למרות שגם מבחן זה מוגבל בזמן של 10 דק'). מבחן אחר בוחן אותך כמתפעלת מערכת כלשהי (לא בדיוק ברור מה זה. זהו המבחן הכי מבלבל ולא מוסבר שם). יש לך מד טמפרטורה חיצונית, מד טמפ' פנימית, ססמוגרף (מד רעידות אדמה), מסך התרעות על סופה ואת הכפתורים F1 ו-F2 לבדיקת נפט ובדיקת כמות העובדים. יש לך 4 מצבים אפשריים: תפוקה גבוהה, בינונית, נמוכה והפסקת פעילות מוחלטת, מצורף לזה דף צבעוני כלשהו מהדפים שבצד. הדף מכיל הוראות מסוימות: אם הטמפ' החיצונית מעל/מתחת ל-X והפנימית מעל/מתחת ל-Y, הססמוגרף מראה פעילות בעוצמה Z ויש/אין התרעות על סופה יש לעבוד בתפוקה גבוהה/בינונית/נמוכה/להפסיק את העבודה, בהתאם להוראות שכתובות בדף. כמו כן ישנה טבלה שאם עובדים בתפוקה נמוכה יש לבדוק כמות נפט (מקש F1) ו/או כמות עובדים (מקש F2) וכו', בהתאם למצב העבודה (תפוקה נמוכה, בינונית, גבוהה והפסקת עבודה). לכן, הייתי ממליצה לקרוא את ההוראות למשימה ואת הדף הצבעוני המצורף היטב לפני ביצוע המשימה. אח"כ ישנו מבחן דומה, רק עם תנאים מעט שונים (אין תפוקה בינונית, הטמפ' להפעלת כל מצב משתנה וכו'), למשימה ההיא יש דף בצבע שונה עם הוראות מעט אחרות. קיראו גם את הדף הזה היטב, תהיו עירניים לשינוי במצבים של הטמפ' החיצונית והפנימית, הססמוגרף ומצב ההתראות על סופה.
במהלך המבחנים יוצג לך קטע עם שאלות לגבי עמדתך על כושר גופני ועל התמודדות עם תנאי שטח (למשל אם את תהיי מסוגלת לישון באוהלים וכו'). הקטע הזה אינו מוגבל בזמן.
ההסברים על כל מבחן אולי מבלבלים ומפחידים, אך הם לא קשים במיוחד, וגם מסבירים לך שם מה עליך לעשות לפני כל מבחן, את לא צריכה לזכור כלום. בהצלחה!
בתחנה נוספת על קבוצתך להתכנס בחדר מסוים. יושבת שם פסיכולוגית ועוד מישהי שלא מפסיקות לקשקש בדפים, הן אומרות לכן להתחלק לזוגות. (במצב של מספר לא זוגי יש גם שלישייה אחת). כל זוג צריך לראיין אחד את השני. יש לכל אחת 4 דק' בשביל לתחקר, לשאול שאלות ועוד, אח"כ מתחלפים. (במצב של שלישייה יש לכל אחת 2.5 דק' לראיין כל אחת). לאחר מכן על כל אחת להציג את מי שהיא ראיינה על סמך המידע שהיא קיבלה ממנה מהראיון. (לא שואלים את המרואיינת אם המידע הזה באמת נכון...).
החלטה קבוצתית:
מיד לאחר הראיון, באותו החדר, מחולקים לכם כלי כתיבה ודפים המציגים מצב מסוים. לי למשל הציגו דף שבו כתובים 10 סוגים של אנשים:
אישה בהריון, בעלה-מורה במקצועו, שוטר חמוש באקדח, שחקנית טניס מפורסמת, שחקן תיאטרון, מדענית-מומחית למדעי הטבע, עובד סוציאלי, שופט בן 60, סטודנטית לרפואה וחשמלאי בעל ידיים טובות. בדף שחולק הציגו לנו מצב שבו עמדה ליפול פצצה אטומית אך אפשר להציל רק 7 אנשים, היינו צריכים לבחור את מי אנחנו רוצים להציל, בהתחלה כל אחת באופן אישי (אסור להתייעץ עם אחרות). אח"כ מגיע החלק המסובך: על הקבוצה להגיע להחלטה קבוצתית משותפת לגבי איזה 7 אנשים יש להציל. יש לכן 8 דק' בלבד לביצוע המשימה! צריכה להיות הסכמה קבוצתית מלאה ועליכן להתפשר לפעמים אם משהו לא נראה לכן. אח"כ צריך לדרג לפי סדר החשיבות את האדם החשוב ביותר שיש להציל, עד לאדם הכי פחות חשוב, שוב בהחלטה קבוצתית מלאה. גם משימה זו מוגבלת בזמן: 4 דק'.
הקבוצה הראשית מתחלקת ל-2 קבוצות עם 6 בנות בכל תת-קבוצה, כל תת-קבוצה נכנסת לחדר אחר. בצד יושבות פסיכולוגית (או מישהי עם תפקיד דומה) וחיילת- מאבחנת מדעי ההתנהגות שבוחנות את ההרצאה וכותבות בדפים תוך כדי. מוקצבות לך כמה דק' לקריאת הקטע, מחולקים דפים וכלי כתיבה לסיכום ולהצגת החומר, אם תרצי. בתחנה זו נכנסים לחדר ושם מביאים לך קטע קריאה שתצטרכי להרצות עליו (אין אפשרות בחירה לגבי איזה קטע ניתן להקריא! גם אם את לא מתחברת אליו את צריכה להרצות עליו...). בסיום הזמן המוקצב עליך להציג את הקטע בפני הקבוצה. ניתן לשתף את הקבוצה אם תרצי: לשאול שאלות וכו'.
באמצע הקטע מאבחנת מדעי ההתנהגות תקטע אתכם בהפרעות שונות ומשונות ותבחן את תגובתכם. דוגמאות להפרעות: "סליחה, לא הבנתי. את יכולה לחזור שוב?", "סליחה, אפשר לפתוח בבקשה את החלון?", "אבל רגע, לא הבנתי... אז את אומרת ש...? איך זה יכול להיות?!?!" וכד'.
בחלק ב' של תחנה זו ניתנת לך אפשרות לדבר מול הקבוצה על כל נושא שבעולם (תחביב, נושא אקטואלי וכו'), מוצגות רשימה של נושאים לדוגמה אך אפשר לבחור גם משהו שלא מופיע שם. לחילופין, ניתן במקום זאת לשחק משחק קבוצתי או לעשות פעילות קבוצתית שאת תיזמי.
תחרות קבוצתית:
מטרתו של מבחן זה הוא ככל הנראה לבדוק את שיתוף הפעולה שלך. כל הקבוצה שלך הולכת למן אוהל גדול שבו יש כל מיני משימות. שוב, מתחלקים ל-2 תתי-קבוצות (אפשר גם לפי תת-הקבוצות שחולקו לפני ההרצאה) ונערכת תחרות בינהם. המשימות נמדדות גם בזמן. (אין ממש חשיבות לגבי איזו קבוצה מנצחת, זה לא ממש משנה). בשלב הראשון על כל הקבוצה לזחול על מזרון שעליו מפוזר דשן (לא חרא של פרות, אבל מעין אדמה). לכן, מומלץ להגיע עם בגדים כהים כי זה מעט מלכלך. אם מישהי מסרבת לזחול- בת אחרת יכולה לעשות זאת במקומה, ולזמן יתווספו 10 שניות. לא ניתן להמשיך לשלב הבא בלי לסיים את המשימה. לאחר מכן יש לרוץ לפח ירוק וגדול שיש בו דשן (אדמה) שבתוכו קבורים לוחות עץ ממוספרים ולא ממוספרים. צריך להוציא את לוחות העץ הממוספרים מ-1 עד 10 ולסדר את המספרים בשורה. רק לאחר מכן ניתן לעבור לשלב הבא. בשלב הבא יש כאילו "שדה מוקשים". לאורך שדה המוקשים (הריצפה..) יש בלוקים/לבנים (אבנים מלבניות שבד"כ משמשות לבניית מדרכה). יש 3 קרשים שמטרתם לאפשר לעבור מבלוק לבלוק בלי לדרוך על הריצפה ("המוקשים"). אסור לקפוץ מבלוק לבלוק. על כל בנות הקבוצה לעבור לעבור את שדה המוקשים, אם בת מועדת ודורכת על הריצפה, על כולן להתחיל את שדה המוקשים מההתחלה. חוקים: יש לעבור לפחות ב-2 מסלולים שונים. לכל אחת מותר להשתמש רק פעם אחת בכל קרש. זהו, אין צורך לזכור את הכל, יסבירו לכן כבר שם.
פתרון בעיות:
בשלב הזה בוחנים אותך בשביל לראות אם את מסוגלת להתמודד עם בעיות. את יושבת באופן יחידני מול חיילת- מאבחנת מדעי ההתנהגות. בשלב הראשון נותנים לך קטע לקריאה עם בעיה מסובכת כלשהי. לדוגמה: את פקידה בבית מלון שאחראית על תלונות האורחים שם. המלון מלא עד 0 מקום, כך שאי אפשר לעבור חדר. אין אפשרות של זיכוי כספי. לאחר הקטע שאת קוראת, החיילת שמולך עושה את עצמה אורחת בבית מלון, ומתלוננת על כך שהיא לא ישנה כל הלילה כי בחדר לידם היה תינוק שהרעיש כל הלילה. היא דורשת פיצוי. מה תעשי? באמצע היא מנסה לתקוע עוד סיבוכים: היא לא רוצה להתחלף בחדרים, לא מעונינת שיפנו אותה למישהו שאחראי עליך מכיוון שאת האחראית, אין לה מועד אחר לצאת לחופשה. היא מאיימת שהיא לא תחזור למלון יותר.
אח"כ יש עוד קטע על אותו עיקרון, והחיילת המאבחנת מתחלפת באחרת.
לאחר מכן מציגים בפניך 3 תמונות של הליקופטר, מזוויות שונות. לידך יש קוספה עם חלקי עץ ופלסטיק שמהם את צריכה להרכיב את ההליקופטר שבתמונה, מדויק ככל האפשר, תוך 10 דק'. אומרים לך מתי חלפו 5 דק', 7 דק' ובסיום הזמן. יש חשיבות לכל חלק שאת מצליחה להרכיב, לכן, אם הזמן עומד להיגמר לא שווה לפרק את הכל ולנסות מחדש.
מילוי שאלון העדפות + משוב על היום:
בסיום היום תצטרכי לדרג שאלון העדפות על גבי מחשב, אחרי הכנסת מס' ת.ז. וסיסמה (שגם היא מס' תעודת הזהות שלכם). השאלון החדש מבטל את הישן (לפי מה שנאמר לי) ולא תמיד יהיו בו את אותם התפקידים שקיבלתן במנילה הראשונה, אך לרוב יש תפקידים יותר טובים ויש יותר מגוון. לא מופיעים שם תפקידים שדורשים מיון. למי שכבר יש לה תפקיד, נאמר לה שהתפקיד לא יילקח ממנה, אך שמומלץ לדרג אותה בכל זאת, כי במידה שהיא תרצה לעבור תפקיד ינסו להתחשב ברצונותיה.
לכל אחת מוצגים תפקידים שונים לפי הנתונים שלה.
שימו לב- ניתן ע"י לחיצה עם העכבר על שם התפקיד לקרוא פירוט עליו, אך הפירוט לא תמיד מספיק, לכן מומלץ להביא את חוברת המידעון שקיבלת עם המנילה לשם. את צריכה למלא את ששת התפקידים שאת הכי רוצה. יש חשיבות לסדר הדירוג, לכן אם לא דירגת בסדר שאת רוצה, כדאי לרשום על דף מהו הסדר שאת רוצה ואז לדרג מחדש.
זהירות- אין אפשרות להתייעץ עם אחרים לגבי התפקידים.יש שם אנשים שאמורים לעזור לכן, אך הם לא מכירים את רוב התפקידים, לכן יש לקרוא טוב טוב מה התפקיד כולל. תיזהרו, כי צה"ל נוטה לכתוב על כל תפקיד על כמה שהוא טוב וכמה שכאי לשרת בו.
כמו כן, אין אפשרות לשנות את מה שדירגת במנילה בהמשך, מה שדירגת באותו היום זה מה שקובע!
המלצה שלי: אם אתם לא אוהבים את זה, אל תלכו לתפקידים טכניים. ואם אתן לא רוצות להיות פקידה, תפקידים עם שם שמתחיל ב"רכזת...." יהיו בד"כ פקידותיים, אבל זה לא אומר שזה משהו רע.
לאחר מכן יש עוד רשימה של תפקידים שלא דירגת (בד"כ לא משהו...) ואת חייבת לדרג 10 מהם (אם יש לך 10 או פחות, עליך לדרג את כולם!).
זה נועד כדי לעזור לך בשיבוץ במידה ולא יישאר מקום באחד מששת התפקידים שסימנת בהתחלה, במקום שישבצו אותך במשהו בלי לשאול אותך בכלל... התפקידים המוצעים במנילה החדשה הם בד"כ תפקידים שיש בצה"ל מקום פנוי בשבילם והם מתאימים לנתונייך, לכן הם שונים ממה שקיבלת במנילה הראשונה.
בסוף שואלים אותך את השאלות שהיו בסוף המנילה הראשונה שלך: האם את מעדיפה בסיס פתוח/סגור/לא משנה לך, האם יש ברשותך רישיון נהיגה וכו'. למתאימות שואלים אם תהיו מעוניינות לצאת לקצונה בהמשך.
בסוף שואלים אותך מהם המאפיינים שלפיהם בחרת את התפקידים שלך (עבודה בסביבה ממוחשבת, מתן שירות, מקצוע לאזרחות ועוד). עליך לבחור 5 מאפיינים שבגללם בחרת את התפקידים שלך, לפי סדר חשיבות. באפשרותך להוסיף מאפיין נוסף אם שום דבר ברשימה לא מוצא חן בעינייך, אך רק לאחר שבחרת ב-5 מאפיינים! הקטע האחרון נועד בעיקר לצורך סקרים של צה"ל ואין לו חשיבות מאוד גדולה, לפי מה שנאמר לי.
בשלב זה סיימת למלא את המנילה ותתבקשי לתת משוב על היום ולדרג מס' שאלות עם כל היום הזה, בסולם של 1 (במידה מועטה) עד 5 (במידה רבה). בסוף יש לך מקום לרשום הערות ורעיונות לשיפור, בקשות וכו'.
* שימו לב: יש לקחת את התיאור בערבון מוגבל. התיאור מתבסס על חוויה אישית ומלווה בפרשנויות של כותבת המאמר. המטרה הינה רק להכין אתכן בצורה הטובה ביותר לקראת המיונים, אך צפו לשינויים בלו"ז, במטלות ובכלל...
שיהיה בהצלחה!!!