צילום: חגי הירשפלד
|
במרכז ההובלה מקדמים יוזמות לצמצום ההוצאות על התחבורה הציבורית, שייושמו בשנה הקרובה. החלטה חדשה שכבר נכנסה לתוקף: קצינים זוטרים המקבלים החזרי נסיעה לרכב פרטי – לא יורשו להוציא כרטיסי רכבת
30 אחוז מנסיעות חיילים בתחבורה הציבורית נעשים למטרות פרטיות ולא לצורכי התפקיד הצבאי - כך עולה מנתונים שרוכזו בשנה החולפת במרכז ההובלה של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל). בדיקת הרגלי הנסיעה של לובשי המדים מצאה גם כי בחודשי הקיץ חלה עלייה ניכרת בכמות הנסיעות הפרטיות לעומת חודשי החורף, וכתוצאה מכך נאלצת מערכת הביטחון לשאת בעלויות כספיות נוספות.
במסגרת תוכנית חדשה המתגבשת בימים אלו באט"ל, ייבחנו מספר דרכים לצמצום ההוצאות בתחום התחבורה הציבורית בכלל, ולהידוק הבקרה על נסיעות החיילים ואנשי הקבע ברכבת ישראל. תהליך זה יבוצע כחלק ממגמת התייעלות שתיושם בכל משקי האגף בשנה הקרובה. "הכסף שייחסך ישמש להשלמת פערים במערכים אחרים בצה"ל, בהם קיים מחסור קריטי", סיפרה רמ"ד תחבורה ציבורית במרכז ההובלה, רס"ן דנה כהן צור.
היקף התשלומים השנתי לחברות התחבורה הציבורית מוערך כיום ב-600 מיליון שקל. חישוב פשוט מעלה כי מתוך סכום זה, כ-180 מיליון שקל מוקצים לתשלום נסיעות של חיילים שאינן לצורך התפקיד והשירות. "רבים מהחיילים סבורים שהנסיעות הן בחינם, ולכן מציגים חוגר או מוציאים כרטיס רכבת, גם כשהנסיעה משרתת צרכים פרטיים ומובילה את החייל ליעד שאינו קשור בתפקידו", ציינה רס"ן כהן צור.
בתוך כך, נקבע באחרונה כי קצינים עד דרגת סרן שמקבלים החזר הוצאות בגין נסיעה ברכב פרטי - לא יוכלו עוד להוציא כרטיס לרכבת ישראל באמצעות תעודת הקצין. החלטה זו נועדה למנוע תשלום כפול על נסיעות קצינים, שכן בעבר נרשמו מקרים שבהם שימש הרכב לצורך נסיעה לתחנת הרכבת בלבד. כך נוצר מצב של כפל תשלומים - הן בעבור הוצאות האחזקה לרכב הפרטי והן לטובת הנסיעה ברכבת. במרכז ההובלה סיפרו כי המהלך החדש צפוי להביא לחיסכון בהיקף של מיליוני שקלים.