צילום ארכיון
|
חיילי החטיבה הדרומית של אוגדת עזה עדיין מנסים לעכל. המח"ט, אל"ם שלומי דהן, נפצע לפני כשבועיים באורח קשה בתאונת דרכים. סגנו קיבל לידיו את הפיקוד הזמני וקצין האג"ם מתפקד כסמח"ט. "אנחנו ממשיכים ברוח של שלומי", אמרו בחטיבה. במספר התאונות הקלות בגזרת החטיבה דווקא מסתמנת ירידה מתחילת השנה
יום חמישי בצהריים, ומחנה כרם שלום שקט שלא כהרגלו. אין זו התהדייה, בעקבותיה נעדרים קולות הפיצוצים המוכרים, וגם לא מדובר בעובדה שרוב החיילים כבר יצאו בדרכם הביתה לקראת סוף השבוע. השקט לא פוסח על שום מבנה בבסיס, ואפילו חדר האוכל נטול המולה רגילה. נדמה שגם מעט החיילים שיסגרו שבת - כמו גם הסמח"ט, שקיבל עליו את הפיקוד הזמני על החטיבה הדרומית, במקום המח"ט, אל"ם שלומי דהן, שנפצע קשה בתאונת דרכים בשבוע שעבר - לא יפרו את השקט הזה.
הצוות הרפואי הובהל לאירוע על-ידי מוקד מד"א בשעה שלוש וחצי בלילה, לאחר שעובר אורח זיהה את הג'יפ ההפוך. דקות ספורות אחר-כך נחת בסמוך מסוק, שפינה את המח"ט ונהג החפ"ק לבית-החולים סורוקה.
קציני המטה נעים על קו כרם שלום-סורוקה-מפקדת אוגדת עזה, משתדלים לשמור על קור רוח, לשדר עסקים כרגיל. "כשהגענו לשטח ועזרנו לטפל ולפנות את הפצועים, עוד לא ידענו שזה הוא. רק אחרי הרבה טלפונים לחמ"ל, גילינו שמדובר במח"ט ובנהג החפ"ק שלו", משחזר סמל תום צרפתי, הפרמדיק שהוקפץ לזירת התאונה. "כשחזרנו לבסיס, ישבנו ליד האמבולנס שעות ארוכות. כולם היו המומים. הייתה פה תחושה נוראית, אפורה. שלומי הוא אדם מקסים, אנשים פה אוהבים אותו".
אל"ם דהן אמור היה לסיים את תפקידו כמח"ט בשבועות הקרובים, ולהתמנות לתפקיד אחר בצה"ל. כעת, מפקד החטיבה בפועל הוא סגנו, סא"ל דידי סדן. קצין האג"ם, רס"ן צביקה כנות, מתפקד בינתיים כסמח"ט. באוגדת עזה מתקיימים בימים אלו דיונים בנוגע להקדמת מועד כניסתו לתפקיד של המח"ט המיועד, אל"ם מרדכי כהנא, שנקבע לסוף החודש.
"אנחנו לא מפסיקים לעבוד, ממשיכים ברוח של שלומי, מבצעים משימות שהוא קבע. יש לפנינו שבועות עמוסים של פעילות אינטנסיבית ואימונים", מדגיש קצין הלוגיסטיקה החטיבתי, רס"ן תומר לוי. "קציני המטה בחטיבה מספיק חזקים כדי להתמודד עם המציאות שנכפתה עלינו. כרגע הכי חשוב להמשיך הלאה", הוא מדגיש, "אבל בהחלט מרגישים שמשהו חסר מבפנים, חסרה רוח המפקד, האווירה. ההרגשה קשה, יש תחושה פנימית של פרפרים בבטן, מתח בקשר להתפתחות במצבו הרפואי של שלומי. אני משוכנע שהחיילים מבינים עכשיו את המשמעות ואת היכולת של כל אחד מהם לסכן את חייו ואת חייהם של אחרים בתאונות מיותרות".
דווקא השנה נרשמה בחטיבה הדרומית מגמת ירידה משמעותית ביותר במספר אירועי הבטיחות בכבישים, המוגדרים כתאונה קלה יותר מהתהפכות. מתחילת 2008 התרחשו 60 אירועים כאלו, לעומת כ-270 בשנה שעברה כולה. גם כמות ההתהפכויות הצטמצמה באופן ניכר - משבע בחציון הראשון של 2007 לשלוש בלבד בששת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית.
"שלומי הקדיש הרבה מחשבה ומאמצים לטיפול בתחום הבטיחות והשקיע המון זמן לטובת הנושא, באופן שמח"טים אחרים לא עוסקים בו לרוב", מספר קצין הבטיחות החטיבתי, סרן טל עמית. "הפעילות שלו בעניין הניבה פירות והביאה לתוצאות מרשימות מאוד".
באשר לנסיבות התאונה, מבקש סרן עמית להמתין למסקנות הרשמיות מתחקור האירוע. "התנגשות בעץ היא תאונה מאוד קשה. לעת עתה, אנחנו רק יכולים לנחש מה באמת קרה שם. כל הפרטים נמצאים תחת חקירת מצ"ח", הוא מבהיר, "וזה הגוף היחיד שבודק מה התרחש באותם רגעים".
"נהג החפ"ק של שלומי הוא אחד הנהגים הכי טובים שאני מכיר", אומר סרן עמית, "אדם שאפשר להרגיש בטוח לעלות איתו לכביש בכל שעה. למרות זאת, הוא עדיין בחור צעיר, וגם לניסיון יש תפקיד מכריע במקרים כאלו".