בתום תהליך ממושך ולאחר התלבטויות לא מעטות, בצה"ל החליטו השבוע באופן סופי: נשארים עם מירס. החברה הסלולרית תמשיך לספק שירותים לאנשי הקבע - לפחות בשנתיים הקרובות. הסיבה העיקרית: העלויות הנמוכות והתנאים המשתלמים. קצינים עד דרגת אל"ם וכלל הנגדים ייהנו ממכשיר משודרג ואפילו יקבלו אוזנייה. הליך ההחלפה יחל כבר בחודש הבא
עכשיו זה סופי: צה"ל ממשיך עם מירס. בתום עבודת מטה ממושכת במשרד הביטחון ובאגף התקשוב, הוחלט השבוע כי צה"ל יאריך את ההתקשרות עם החברה, שתמשיך להעמיד לרשות אנשי הקבע שירותים סלולריים במשך השנתיים הבאות לפחות.
בצבא העדיפו שלא להוציא מכרז חדש לבחירת מפעיל סלולרי לצה"ל, כפי שפורסם לראשונה ב"במחנה" לפני כחודש. ההכרעה בעניין לוותה בהתלבטויות רבות, שבמרכזן עמד ההיבט הכלכלי, לפיו מירס היא האפשרות המשתלמת והחסכונית ביותר, הן בעבור צה"ל כארגון והן בעבור משרתי הקבע.
הארכת ההסכם תשמר את העלויות הנוכחיות: שיחות בין מנויי צה"ל יבוצעו ללא עלות כלל, ומחיר דקת זמן אוויר ללקוחות מירס אחרים וליתר הרשתות יעמוד על 10.22 אגורות ללא מע"מ. אנשי הקבע הזכאים למכשיר ימשיכו ליהנות גם מ-05 הודעות טקסט חינם בכל חודש.
קרינה מופחתת
ההחלטה על הארכת החוזה נושאת עמה גם בשורה של ריענון ושדרוג בעבור משרתי הקבע. קצינים עד דרגת רס"ן וכלל הנגדים יקבלו לידיהם מכשיר מוטורולה מדגם 876i, ואילו הקצינים בדרגות סא"ל ואל"ם יתחדשו במוטורולה 877i. התא"לים והאלופים ימשיכו בינתיים להחזיק במכשיריהם הנוכחיים, עד שתתקבל החלטה סופית האם לבצע שדרוג דומה גם בעבורם.
המכשירים החדשים, שיחולקו החל מהחודש הבא, נחשבים לבעלי תכונות מתקדמות ביותר, ויכילו בין היתר מצלמה ונגן מוזיקה. התהליך יושלם במהלך שנת 9002, בהתאם לתוכנית מסודרת שתתואם מול הפיקודים, הזרועות והאגפים. הטלפונים נבדקו בצורה מעמיקה במפקדת קצין הרפואה הראשי, ואלו אף פולטים מידה פחותה של קרינה מהתקן האירופי המקובל.
לאנשי הקבע שיקבלו את מכשיריהם החדשים, יחולק גם צ'ופר חשוב: אוזנייה חוטית. במסגרת תהליך ההחלפה, יושלמו הפערים שנוצרו בקרב קצינים ונגדים, שעמדו בתנאים שנקבעו אך טרם סופק להם מכשיר סלולרי של מירס, כמתחייב מהמכרז עם צה"ל.
ציפייה לשדרוג
"בחירתו החוזרת של משרד הביטחון במערכות התקשורת של מירס מוכיחה כי חברת מירס מהווה שחקן בולט ומרכזי בשוק התקשורת הישראלי", התגאה השבוע מנכ"ל מירס, אברשה בורשטיין. "מתן שירותי התקשורת למערכת הביטחון באה בעקבות האמון, השירות יוצא הדופן והפתרונות הייחודיים שמירס העניקה לצה"ל ולמערכת הביטחון במהלך שלוש השנים האחרונות", טען.
אולם לצד דברים נחרצים אלו, רבים מאנשי הקבע לא רוו תמיד נחת מהמכשיר הצבאי. מאז נכנס לתוקף ההסכם עם מירס, הצטברו תלונות לא מעטות מצד המשרתים בגין קליטה בעייתית, תפעול לא נוח של המכשיר, ניתוקים אקראיים, סוללה חלשה והתחממות מהירה. "המירס מאבד קליטה, כרטיס הסים מתנתק ללא הסבר והמכשיר נכבה באופן פתאומי", העיד השבוע רס"ל רון גור, המשרת באוגדה 36. "יש עוד הרבה היבטים לא פשוטים במכשיר הקיים, אבל אם צה"ל בחר להמשיך את ההסכם ובוודאי שאם נקבל טלפון מוצלח יותר - אני בהחלט בעד".
גם העלויות הנמוכות הכרוכות בהסכם עם מירס היוו, כאמור, שיקול לא מבוטל בהארכת החוזה עם החברה. "קצינים צעירים נהנים מ-520 דקות חינם לכל היעדים הסלולריים, ומשלמים עשר אגורות על כל דקת שיחה מעבר לכך. לכן, גם אם אנחנו חורגים ממכסת ההטבה של דקות החינם, מדובר בסכומים זעומים ביותר", סיפרה קצינה מפיקוד הצפון. "אין ספק שהמכשירים הנוכחיים בעייתיים, ואני מקווה שאחרי השדרוג המצב ישתפר משמעותית".
נתונים מפתיעים
תקופת ההתקשרות המעוגנת במכרז בין צה"ל למירס נקבעה בתחילה על שלוש שנים, עם אפשרות למתן שתי הארכות, בנות שנתיים כל אחת. החברה מציעה ללובשי המדים עלות נמוכה במיוחד של זמן אוויר, ותשלום חודשי קבוע של חמישה שקלים למנוי. שלוש חברות הסלולר הגדולות בארץ טענו כי מדובר במחירי הפסד בעבורן, ולא ניסו כלל להגיש הצעות דומות לאחר שיצא המכרז, לפני כשלוש שנים. מאז ועד היום, השקיעה מירס עשרות מיליוני שקלים בתשתיות הרשת שלה בכל רחבי הארץ ובעיקר סביב בסיסים צבאיים, על מנת לעמוד בתנאי המכרז עם צה"ל.
בחודש נובמבר 2005 נקבע כי חברת מירס תחליף את פלאפון ותהיה לספקית הסלולרית החדשה של צה"ל. חודש לאחר מכן כבר החלה חלוקת המכשירים, בקצב של אלפים ביום. הראשונים לקבלם היו אנשי הקבע המשרתים בפיקוד הדרום. בתום חצי שנה בלבד מאז נכנס לתוקפו ההסכם עם מירס, הנתונים שהתקבלו הפתיעו רבים: אנשי הקבע מבצעים פי שניים שיחות מחוץ לרשת מאשר בתקופת פלאפון, ופי ארבעה לעומת מנויים אזרחיים. השיאן הצה"לי משוחח למעלה מארבע שעות ביום.
שאלות ותשובות: המדריך המלא למנוי הצה"לי
שאלות ותשובות: המדריך המלא למנוי הצה"לי
1. איך מקבלים מכשיר במקרה של קידום בדרגה?
שדרוג מכשיר יתבצע על-ידי צוותי מירס שיגיעו לבסיסים. ניתן לבצע שדרוג גם במרכזי השירות של החברה, לאחר תיאום טלפוני מראש, במספר 825*. השדרוג מותנה בהצגת תעודת ספק ובחתימה על הטפסים הרלוונטיים.
2. המכשירים יחולקו בבסיס או במרכז השירות?
חלוקת המכשירים החדשים למנויי צה"ל תתבצע במרכזי השירות של מירס. באחריות המנוי החדש לתאם את ההליך מראש בטלפון ולהציג תעודת ספק.
3. איך משדרגים?
לקראת השדרוג בפועל, יפורסמו בצהלנט חומר הדרכה על המכשירים והשירותים החדשים, וכן הטפסים הנחוצים לביצוע ההליך.
4. החזרת מכשירים בתום השירות: בבקו"ם או במרכז מירס?
אנשי קבע הפורשים מצה"ל נדרשים להחזיר את המכשיר הסלולרי באחד ממרכזי השירות של מירס, בתיאום טלפוני מראש. המשתחררים יוכלו לחלופין להשיב את מכשירם בבקו"ם או בנקודת איסוף שתיקבע בתיאום עם מרכז חושן של אגף התקשוב.
במקרה של אביזרים חסרים או בעיה אחרת במכשיר, תבוצע התחשבנות מול המנוי עצמו. אי-החזרת המכשיר, אגב, יחייב את הלקוח בתשלום של 1,000 שקל, לא כולל מע"מ.
5. מה הכתובת?
את כתובות מרכזי השירות של מירס ושעות הפעילות של כל סניף, ניתן למצוא באתר האינטרנט של מירס: www.mirs.co.il.
6. מתי עונים?
תיאום תורים ומענה טלפוני עומדים לרשות המנויים בשיחת חינם למספר 825* ממכשיר המירס הצה"לי או למספר: 057-9032736. המוקד פועל בימים א'-ה' בין השעות 8 בבוקר ל-7 בערב, ובימי ו' בין 8 בבוקר ל-2 בצהריים.