באופן כללי: כל אחד רוצה להיות טייס. הפאסון, הרספקט, בסיסי חיל האוויר, הבחורות – וכלי של 20 מיליון דולר בידיים. מאז הבג"צ המפורסם של אליס מילר- גם בנות יכולות. כל אחד/ת רוצה, אבל רק מעטים יכולים. רק הטובים והטובות– לטיס.
תפקיד הטייסים במלחמה: להפציץ, ליירט, להשמיד, להנחית, להצניח, להוביל, לחסל. בקיצור – כל מה שמגניב.
איך מתקבלים לקורס טיס? פרופיל 82-97, אך בלי סעיפים פוסלי טיס, שהעיקריים שבהם הם אסטמה פעילה (אסטמה בילדות לא בהכרח פוסלת מועמדות); מיגרנות; בעיות אורטופדיות קשות; ובעיות שמיעה (גם הקלות ביותר). קב"א 54-56.
השלב הראשון במיונים הוא מבדקי צוות אוויר, הנערכים בלשכת הגיוס האיזורית. החלק הראשון כולל מבחנים פסיכוטכניים. מי שעובר לחלק השני נדרש לשני מבחנים: פירוק והרכבת מכונה (ידית שמניעה גלגלי שיניים) בזמן קצוב, ומכונה בודקת קואורדינציה (עיפרון שיש להעביר בתוך מבוך במהירות המרבית באמצעות שתי ידיות שמזיזות אותו לכיוונים המנוגדים ממה שאתם עושים – לדוגמה, אתם מזיזים את הידית למטה והעיפרון הולך למעלה).
השלב הבא – ירפ"א א', הנערך בירפ"א כמובן (יחידת הרפואה האווירית בתל השומר). בחלק הראשון – מבחן נייר ועיפרון בנושאים שונים (מתמטיקה, תפיסה מרחבית וכו'), ושאלון אישי (קורות חיים וכו', שווה להיות אמינים).
החלק השני נערך מספר ימים אחר כך, וזהו הסימולטור המפורסם. בסך הכל זה מזכיר סימולטור טיסה במחשב: יושבים עם ג'ויסטיק ומצערת (סטיק המהירות) ונעים לפי ההוראות – מעקב אחרי מטוס, ירי וכו'. החלק הראשון מוקדש לתרגול, ובהמשך נערך המבחן. חשוב לפעול על פי ההוראות, ולנסות לשפר ביצועים.
בתוך כ- 3-4 חודשים תקבלו תשובה אם עברתם לשלב הבא: ירפ"א ב'. החלק הראשון הוא ראיון קצר עם פסיכולוג (אמינות ושלווה, לא צריך יותר). מי שעובר אותו, ממשיך לבדיקות רפואיות דקדקניות (דם, שתן, ראייה, שמיעה, אק"ג, ובדיקות נוספות לפי הצורך). מי שכשיר – ממשיך לגיבוש.
גיבוש טיס מתחיל בבדיקה רפואית קצרה בתל השומר, משם יוצאים לחצרים. חמשת הימים הקרובים כוללים מסע יומי, בילוי ב"מגרש המשחקים" (מתקני משימות, כמו להעביר חבית מצד אחד של המתקן לשני בלי לגעת בחלקים האדומים של החבית, וכו'), משימות אישיות (שינון חומר לימודי, חפירת בור מילוט ועוד), משימות משותפות (כמו תכנון מתקפה אווירית), דיונים, הקפצות ותיזוזים, ובסוף – אולי – קורס טיס עתידי.
4. קורס טיס: אורכו 3 שנים.
א. השלב המכין: כ-6 חודשים. טירונות (8 שבועות טירונות חי"ר), לימודי תעופה (7 שבועות, מומלץ להתכונן מראש דרך הקישור למטה), וטיסות מיון (צ'קים) על "סנונית" [כדאי לשנן את הבד"חים (בדיקות חיוניות) עוד טרס הגיוס, הקישור למטה].
ב. השלב הבסיסי: 5 חודשים של הכשרת קצין-לוחם: אימוני חי"ר מתקדמים, קורס צניחה, סדנת מילוט (ניווט בשטח לא מוכר, הישרדות בתנאים קיצוניים וכו'), לימודים אקדמיים, וצ'קים על "צוקית" (וחלוקה למגמות – טייס קרב, מסוקים, נווטים ומכוננים – מהנדסי טיס).
ג. השלב הראשוני: כ-6 חודשים, בהם רוכש פרח הטיס מיומנויות טיסה בסיסיות, בהתאם למגמה.
ד. שנה אקדמית: שנה המוקדשת ללימודים אקדמיים, לקראת קבלת התואר, בארבעה מסלולים, אליהם מתחלקים לפי העדפות והישגים. הלימודים נערכים בחצרים, עם מרצים מאוניברסיטת בן גוריון.
ה. השלב המתקדם: השלב בו רוכשים החניכים את מיומנויות התפעול המבצעי של הכלי, ומסיימים את לימודיהם. אחרי 3 שנים מגיע "מסדר הכנפיים" המרגש, ואיתו חתימה ל-9 שנות קבע בסרבל טיסה.
ו. קא"מ: קורס אימון מבצעי של 4-6 חודשים, המכין את הטייסים הטריים למשימות המבצעיות המצפות להם.
5. בסיסים: ביה"ס לטיסה נמצא בחצרים (ליד באר שבע). מלבדו, בסיסי חיל האוויר פזורים בכל הארץ, מרמת דוד בצפון, דרך תל נוף (ליד רחובות), ועד עובדה בדרום.
6. יציאות: עם הזמן זה יותר ויותר טוב, אבל בינינו – מי שהולך לטיס, לא מחפש יציאות טובות הביתה.
7. מה אומרים על הטייסים: שיש להם את המקצוע הכי שווה, האוכל הכי טעים, והכנפיים הכי יפים. ואתם יודעים מה? כנראה שהכל נכון.
8. קישורים ומידע נוסף:
מידע בנוגע לזימון לגיבוש: מדור סיירות, 03-5699088.
מידע בנוגע לזימון לירפ"א א' חלק ראשון ושאלות כלליות: מדור צוות אוויר, 03-7377754/7374569.
מידע בנוגע לזימון לירפ"א א' חלק שני וזימון לירפ"א ב': מדור מיון חיילי חיל אוויר, 03-7377453.
מידע בנוגע לבדיקות רפואיות: מדור ירפ"א קבלה רפואית, 03-7379167/6.